Misja i wizja szkoły
Charakterystyka szkoły
- Dane ogólne o szkole:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. E. Kani w Uszycach jest placówką sześciooddziałową. Posiada 8 sal lekcyjnych w tym pracownie komputerową, pracownię językową, zastępczą salę gimnastyczną oraz bibliotekę. Teren podwórka szkolnego jest ogrodzony. Na terenie znajduje się boisko sportowe, terem zielony oraz plac zabaw.
- Lokalizacja:
Szkoła znajduje się we wsi Uszyce, która administracyjnie należy do Gminy Gorzów Śl. Do szkoły uczęszczają dzieci z Uszyc i Zdziechowic. Dla dzieci spoza Uszyc zorganizowane jest dowożenie PKS-em.
- Kadra szkoły:
W roku szkolnym 2015/2016 w szkole pracuje 15 nauczycieli w tym 5 dyplomowanych, 5 mianowanych, 1 kontraktowy i 4 stażystów. Kadra Pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje, większość do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach wewnętrznych ( WDN, konferencje Rady Pedagogicznej, spotkania zespołów) oraz w formach zewnętrznych (studia podyplomowe, kursy doskonalące, konferencje, spotkania metodyczne, warsztaty a także formy szkoleń on – line).
- Mocne strony szkoły:
Mała, kameralna szkoła. Jest bezpieczna dla każdego ucznia. Każde dziecko jest dostrzeżone i traktowane indywidualnie. Spełnia bardzo ważną rolę w środowisku. Wokół niej skupiają się zainteresowania zdecydowanej większości środowiska lokalnego. Wspólna praca na rzecz dzieci jednoczy społeczność szkolną i pozaszkolną.
Cele szkoły
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
- Głównymi celami szkoły jest:
- Wychowanie człowieka, który ma rozbudowane potrzeby poznawcze umożliwiające samodzielne poznawanie świata, stawianie pytań i rozwiązywanie problemów.
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju, zdobywania wiedzy i różnorodnych umiejętności.
- Kreowanie człowieka, który posiadł zdolność tworzenia własnych systemów wartości i jest odpowiedzialny za własne wybory.
- Prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata.
- Zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju.
- Wychowanie człowieka wrażliwego na potrzeby innych, świadomego istnienia obok drugiego człowieka.
- Kształtowanie nawyków zdrowego życia bez nałogów i uzależnień.
- Dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia.
- Przygotowanie młodego człowieka do wejścia w dorosłość, nauczanie odpowiedzialności za własne czyny i decyzje, obrony swoich racji i poglądów. Przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Kształcenie postaw proekologicznych – dostrzeganie piękna przyrody i odpowiedzialnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego.
Wychowanie młodych ludzi na obywateli wspólnej Europy i świata, a zarazem patriotów.
- Stworzenie szkoły, która jest azylem bezpieczeństwa i życzliwości w stosunkach pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz współpracuje ze środowiskiem.
Celem kształcenia ogólnego jest:
- Przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad i praktyki, zgodnie z aktualnym stanem nauki, na wysokim poziomie merytorycznym, określonym w dokumentacji pedagogicznej szkoły.
- Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
- Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
- Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Kontynuowanie kształcenia umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałości o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów.
- Przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym oraz uczenia się przez całe życie.
Główne założenia koncepcji funkcjonowania szkoły
- Działania szkoły nakierowane na wszechstronny rozwój ucznia z uwzględnieniem jego realnych możliwości i oczekiwań oraz potrzeb i uwarunkowań środowiskowych.
- Wychowanie człowieka
- Który ma rozbudowane potrzeby poznawcze umożliwiające samodzielne poznawanie świata, stawianie pytań, rozwiązywanie problemów.
- Działania wychowawcze służą wdrażaniu uczniów do odpowiedzialności i troski o własny rozwój.
- Działania nakierowane na organizowanie pracy Rad Pedagogicznych – jako zespołów ludzi w pełni identyfikujących się z wypracowanymi celami rozwojowymi szkoły i całego zespołu.
- Podniesienie efektywności współpracy rodziców ze szkołą poprzez zaoferowanie im wsparcia wychowawczego oraz zaangażowanie ich w codzienne życie szkoły i bieżące rozwiązywanie problemów uczniów.
- Kontynuacja efektywnej, współpracy z władzami samorządowymi podejmowanie przez społeczność szkolną działań na rzecz środowiska lokalnego.
Zadania szkoły
- Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę.
- Zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów objętych ramowym planem nauczania.
- Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania.
- Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej.
- Dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów lub poszczególnego ucznia.
- Wyposażanie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziców.
- Umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów.
- Przygotowanie uczniów do dokonania świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia.
- Zapewnienie opieki zdrowotnej przez służbę zdrowia.
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
- Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania.
- Kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
- Zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym lub wymagających opieki ze względu na inne okoliczności poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej.
- Zorganizowanie stołówki lub innej formy dożywiania uczniów.
- Współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole.
- Kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji.
- Upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska.
- Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji.
- Stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów.
- Ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, a w szczególności instalowanie programów filtrujących i ograniczających dostęp do zasobów sieciowych w Internecie.
- Egzekwowanie obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
Szkoła kładzie bardzo duży nacisk na współpracę ze środowiskiem, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec Szkoły, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.
Szkoła systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, stopień zadowolenia uczniów i rodziców, realizację zadań wykonywanych przez pracowników szkoły i wyciąga wnioski z realizacji celów i zadań Szkoły.
Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Szkoły, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z uczniami, rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.
Sposoby realizacji zadań szkoły
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w szkole prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego, zgodnie z przyjętymi programami nauczania dla poszczególnych edukacji przedmiotowych w poszczególnych typach szkół.
- Program nauczania stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Program nauczania zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne;
- tematykę materiału edukacyjnego;
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
- Nauczyciel każdego przedmiotu może wybrać program nauczania spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:
- opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
- zaproponować program opracowany przez innego autora ( autorów);
- zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku w szkole, dyrektor szkoły może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe.
- Każdy nauczyciel przedstawia dyrektorowi program nauczania przedmiotu w danej klasie.
- Programy nauczania dopuszcza do użytku dyrektor szkoły.
- Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów.
- Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości podstawy programowej.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycieli, zwanego dalej wychowawcą klasy. Dyrektor szkoły zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania klasy.
- Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danej klasie na własny wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na wniosek wszystkich rodziców danej klasy.
Misja szkoły
Jesteśmy szkołą: przygotowującą uczniów do życia w społeczności większej, uczącą życia bez kompleksów
Cechy charakterystyczne naszej szkoły:
- zapewnia wszechstronny rozwój ucznia,
- gwarantuje wysokie efekty kształcenia,
- wychowuje uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
- przygotowuje uczniów do dalszej edukacji, do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.
- realizuje potrzeby uczniów z trudnościami edukacyjnymi, wyrównuje ich braki i deficyty rozwojowe,
- zapewnia poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
- kultywuje tradycje oraz ceremoniał szkoły, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych( tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów) a także ich dalszy los.
- zapobiega niedostosowaniom społecznym i przeciwdziała zjawiskom patologicznym,
- stwarza uczniom możliwość pełnego udziału w życiu szkoły,
- współdziała z rodzicami( którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.
- umożliwia rozwój zawodowy nauczycieli,
- stwarza warunki do podejmowania działań innowacyjnych i nowatorskich.
Wizja szkoły
Nasza szkoła jest miejscem, w którym tworzymy atmosferę przyjazną uczniowi, sprzyjającą w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Publiczna Szkoła Podstawowa im. E. Kani w Uszycach to szkoła:
- Zdrowa, bezpieczna, przyjazna dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zapewniająca współudział rodziców w wychowaniu i kształceniu dzieci.
- Otwarta dla środowiska – uczniów, absolwentów, rodziców i mieszkańców wsi.
- Zapewniająca wysoki poziom nauczania.
- Oferująca nowoczesną bazę dydaktyczną.
- Zmierzająca do wychowania człowieka aktywnego i twórczego.
- Szkoła silnie związana ze środowiskiem lokalnym.
- W realizacji programów dominują nowoczesne metody.
- Nauczyciele przygotowani do prowadzenia zajęć z kilku przedmiotów
- Nauczyciele mają umiejętność oceniania wspierającego rozwój ucznia.
Nauczyciele w codziennej pracy stosują metody aktywizujące, dzięki którym uczniowie rozwijają swoją wiedze w toku poszukiwań. To sprawia, że naszą szkołę opuszczają absolwenci, którzy umieją:
- sprostać wymaganiom wewnętrznych i zewnętrznych sprawdzianów kompetencji,
- twórczo rozwiązują problemy,
- stosują zdobytą wiedzę w praktyce,
- dokonują właściwego wyboru między dobrem a złem,
- osiągają sukcesy we współzawodnictwie i w zdrowej rywalizacji,
- współpracują w grupie,
- posługują się dobrze przynajmniej jednym językiem obcym,
- posługują się technikami komputerowymi,
- łatwo potrafią nawiązywać kontakty z rówieśnikami, są otwarci na potrzeby innych.
Szkołę łączą mocne więzy współpracy z rodzicami. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, wspomagają działania wychowawcze.
Kadrę nauczycielską tworzy zespół osób nastawionych innowacyjne wobec przyjętych założeń reformy oświaty i chętnych do doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
Szkoła włącza się działań na rzecz środowiska lokalnego, aktywnie współpracuje z: sołectwem, OSP w Uszycach, Mniejszością Niemiecka, miejscowym LZS-m, SHR-em w Uszycach, Ośrodkiem Szkolno - Wychowawczym.
Model absolwenta Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to obywatel Europy XXI wieku, który:
- w swoim postępowaniu dąży do prawd,
- jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
- posługuje się sprawnie dwoma językami obcymi,
- wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne,
- wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
- jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to młody obywatel, który zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
- twórczo myślący,
- umiejący skutecznie się porozumiewać,
- umiejący stale się uczyć i doskonalić,
- umiejący planować swoją pracę i ją organizować.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- tolerancyjny,
- dbający o bezpieczeństwo własne i innych,
- aktywny,
- ciekawy świata,
- uczciwy i prawy, przestrzegający prawa,
- kulturalny,
- obowiązkowy,
- samodzielny,
- promujący zdrowy styl życia,
- altruista.
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej im. Emanuela Kani w Uszycach to człowiek:
- wolny,
- zdolny do dokonywania właściwych wyborów,
- życzliwie nastawiony do świata i ludzi.
Nauczyciel w naszej szkole:
- Uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych do świadczeń i nawyków.
- Uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
- Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
- Wprowadza go w świat wiedzy.
- Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
- Rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.
Działalność edukacyjna
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1. Szkolny zestaw programów nauczania, które uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmują całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2. Program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;
3. Program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem całej szkoły i każdego nauczyciela.
Program zajęć pozalekcyjnych
Zajęcia pozalekcyjne mogą mieć charakter :
- zajęć wyrównawczych,
- kółek przedmiotowych,
- kółek zainteresowań,
- zajęć specjalistycznych (logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno - kompensacyjne).
Cele zajęć:
Zajęcia dodatkowe- realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, art. 42 KN oraz innych – przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielami poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie różnych dziedzin aktywności.
Celem zajęć jest:
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów;
- poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany programem;
- rozwijanie uzdolnień uczniów.
W zajęciach wyrównawczych uczestniczą uczniowie wyznaczeni przez swoich nauczycieli przedmiotu – w porozumieniu z wychowawcą, rodzicami – oraz Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
Celem tych zajęć jest:
- wyrównanie szans edukacyjnych;
- praca z uczniem mającym trudności;
- pomoc uczniom w opanowaniu podstawowych wymagań programowych i umożliwienie uzyskania promocji do klas programowo wyższych.
Program doskonalenia nauczycieli
Kształcenie ustawiczne nauczycieli realizowane jest na dwa sposoby:
1. Dokształcanie – w miarę możliwości szkoła wspiera nauczycieli, którzy podejmują dokształcanie zgodne lub pokrewne z posiadanym kierunkiem wykształcenia, nabywaniem nowych kwalifikacji oraz te formy, które związane są bezpośrednio z umiejętnościami wykorzystywania komputera do pracy, a także korzystania z Internetu.
2. Doskonalenie, na które składa się:
- WDN – to strategia rozwoju szkoły, która pozwala wprowadzać zmiany w szkole, ukierunkowane na rozwój szkoły i uczynienia życia szkolnego bardziej wartościowym.
- Samodoskonalenie – szkoła stara się stworzyć dogodne warunki do samodoskonalenia.
- Doradztwo – jest to dziedzina, która polega na współpracy nauczycieli z doradcami metodycznymi lub coraz częściej przedstawicielami wydawnictw. W procesie tym bierze udział wielu nauczycieli: opiekunowie stażu, liderzy zespołów oraz dyrektor szkoły. Jest to częściowo związane z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego.